Korsning mellan en lonesome cowboy & zigenare

hör på det här:

"
Den zigenska sångens innersta väsen är och tycks alltid ha varit hemlängtan, nostalgi. Men hemlängtan efter vad? Nostos är grekiska för 'hemkomst' ; zigenarna har inget hem och, något de kanske är ensamma om bland alla folk, de har ingen dröm om ett hemland.
Utopi, ou topos betyder 'ingen plats' Längtan efter utopi:  en återkomst hem till ingen plats. O lungo drom. En lång väg. Kanske är det själva längtan som besjungs, ja rentav en längtan efter ett förflutet som ingen ägt (den allra starkaste sorten).
En sådan längtan är driften att resa."

Intressant text om zigenare.... faktum ÄR att exakt så här känner jag!! :O
Kan mor eller far ha vänstrat med en paljettare?!!

zigenare är nomadfamiljer som reser, dom har inget hem, inget land. En nomadfamilj ingick i en stor
kumpania  , en grupp som reste runt med hästar, husvagnar och hundar, ibland även  björnar. Det var män kvinnor och barn. ( fast jag reser ju oftast ensam, så jag är nog en korsning mellan en lonesome cowboy & zigenare)

Medan en
kumpania befann sig på resa höll dom kontakt med andra konvojer ur samma klan som färdades längs skilda vägar, brukade dom lämna tecken vid vägkorsningar. ( jag lämnar ju alltid något efter mig på mina resor, tex en mordbrännare i finkan, )

År 1952 inleddes ett omfattande program med syfte att tvinga zigenarna att bli bofasta: det gick under namnet
'Det stora uppehållet' Men ingen brydde sig någonsin om att fråga zigenarna om vad dom ville. ( kan ju känna lite så från mina nära samt jobbet att alla tycker ja borde bofästa mig ordentligt och sluta upp med flyttandet, tycker väll det oxå ibland, men nånting händer, sen är jag på språng igen på: O lungo drom = en lång väg, med min egna kumpania ( som nu endast består av Arraz och Shakira)

Hajjar ni! Ja skulle ju nästan kunna vara en ZIGENARE fast det är jag INTE men möjligtvis en korsning typ: buckaroo-cowgirl-zig ;D  eller : lonesomecowboyzig. ;D

           


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0