Akilles...en rädd å osäker hund

Idag körde jag och Stefan hundarna igen, det gick halv bra, Akilles vill inte gärna dra, han trippar mest bara med, är lite rädd för släden än å är lite okoncentrerad. Men det får vi träna bort.  Stefan fick även han pröva på att köra hundarna för första gången idag, gick jättebra. :)
 
 
Vi har just nu ett större problem än att få han till slädhund just nu... Han visar tänderna å morrar åt oss vid tillsägelse... Han är samtidigt rädd så det är något vi måste få bort omgående. :(
 
I övrigt är han en stooor gla valp..
 
Jag har fått en massa bra tips av Ammie Barrefjord (arraz uppfödare) Hon tror han blir rädd och morrar pga att han kanske tidigare blivit illa behandlad.
 
Så vi måste vara välldigt lugna å inte överföra negativ energi, såsom att bli arg å höja rösten m.m. För då blir han sådär rädd.
 
Så japp,, vi har en hel del jobb framför oss.
Ammie sa oxå att vi ska koppla Akilles till Arraz med en 3-4dm lina emellandom, så ska han sitta fast i Arraz hela dagarna (alltså under uppsyn) För då kommer han lära sig allt Arraz lärt sig å Arraz lugna energi kommer att överföras på honom, så även hans lugn, så han känner att han inte behöver vara rädd.
 
Så vi ska pröva Ammies råd och hoppas sen på att vi kommer klara det.
 
Stackars lilla Akilles ♥
Ja vill verkligen lyckas med honom, för hans skull.
 
Sen efter körningen med hundarna tog ja mig en lååång härlig galopp med Shacken mot Runhällen i vårsolen, underbart härligt å avkopplande! Hann tyvärr inte träna Surprice idag.
Men både hon å Shacken blev longerade igår.
 
Nu ska ja jobba klart till kl 20, sen åker jag hem till mamma å sover där,, hon e nog ledsen idag då hon tagit bort hennes katt Kajsa, kajsa blev ca 20 år tror jag, så hon har funnits i mitt liv i 2/3 av mitt liv.
Bilden nedan fick jag av mamma idag , där har hon precis tagit sitt sista andetag, å sover för gott.
 
R.I.P Kajsa , vi kommer alltid minnas dig å älska dig ♥
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

Han är mitt i tonårstrotset också, inte bästa tiden att byta familj. Träna mycket med att befästa det han redan kan, så han får tillfälle till beröm, och försök i möjligaste mån avleda eller förebygg istället för att konfrontera. Och ta med bara honom på korta promenad/träningspass, gör dom så lugna och trevliga som möjligt.
Kan väl inte vara värre än en Jack Russel? ;)

Svar: Hej eva,, ja tror precis som dig att i möjligaste mån förebygga och avleda istället för att konfrontera är bäst. För ja kan känna att ska ja konfrontera honom å han går till attack har ja inte så mycket att säga till om :P ja hoppas vi kommer klara av även detta,, fast ja har inte speciellt stor erfarenhet av sånt här beteende. Mina dogs har alltid varit så snälla , näst intill mesiga :) så detta blir en utmaning
cowboy dream

2013-03-04 @ 17:54:22
URL: http://cowboydreams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0