B-vitamin eller vanligt jäst?

Kom precis hem från stallet, sitter å äter fiskpinnar å bloggar samtidigt (effektiva jag) ;)
 
Shakira hade ju tappat en doja i förra veckan,, men då hennes fötter redan hunnit växa mycket efter 3-4 veckor så bestämde ja mig för en helskoning igen, å det var ju nog tur, för hovslagaren tyckte att Shackens hovar såg välldigt belastade ut, dom har liksom "flytiti" ut i sidorna. Sen bekräftade han det jag känt å sett sen vi kom till Lövtorp att Shacken ser välldigt sliten och likgiltig ut.
 
Han trodde det var bra att ja nu tar hem henne till mig där hon får stå på box, vila, och äta hö.
Han rådde mig till att banta henne.
 
Jag tycker själv att hon inte e jäätte fet (fetare har hon ju vart) Men hon har absolut gått upp i vikt under tiden på lövtorp,, sen har ja ju visserligen inte hunnit rida henne på ett par veckor, (inte varje dag iaf)
Men han sa banta henne å låt henne få stå på box å börja rid henne ordentligt.
 
Jag själv tror att det tagit hårt på Shakira att för det första stå på lösdrift, det är hon inte van vid å för det andra alla dessa flyttar.. det har nog tagit på henne välldigt mycket.
 
Jag har oxå bestämt mig för att raka av henne pälsen, hon fäller sååå ENORMT MYCKET just nu!
Så den ryker på torsdag kl 9.30.
 
Sen så har ja oxå bestämt mig för att börja verka henne var 4-5 vecka för å se om inte hovarna blir bättre då.
 
Sen fick ja höra utav Pernilla i stallet att ge B-vitamin vid pälsfällning inte alls är något som vetenskapligt bevisat att det funkar. Hon tyckte jag skulle ge henne jäst istället i ca 14 dar,, det skulle tydligen oxå vara bra vid flytt och vid foderomställning. För det är tydligen protein som hästen behöver vid tex pälsfällning, inte B vitamin.
 
Vad säger ni om det? Stämmer det?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Eva

B-vitamin och foderjäst är samma sak, bara olika sätt att distribuera.
Och troligen är hon trött pga alla flyttar, det är jobbigt att byta kompisar.
Hovarna kan inte bli mer belastade av lösdrift, men håller med om att de såg hemska ut, alldeles för lång tå, för hög trakt, och strålröta.
Klipp inte! Då får hon det bara jobbigare med fällningen. Om hon svettas kopiöst kan du göra ett "spår" i pälsen med maskinen, men helst inte det heller.Pälsen/huden är ett organ som har en funktion, inget vi skall laborera med.
Och banta bara genom att ge foder med lägre energiinnehåll, inte längre mellan målen, men det vet du väl? :)

Svar: Det hovslagaren menade med att hovarna var belastade , trodde han berodde på vikten å att hon kanske bara står å hänger för mycket å för lite ridning,, jag har ju fortf tänkt ha fri begränsad tillgång på mat,, men skall ju ha hö istället,, så ja hoppas på att hon minskar i vikt bara pga det plus ridning. Å ja tror som du att det tar på henne att flytta runt å byta polare osv,, appråpå rakningen, tänkte ja d kunde bli skönt att få bort dom där 10cm hårstråna som ligger som ett löst lager ovanpå? men det tycker inte du ja ska göra? :) tack för råden å tack för att du svarar här på bloggen! :)
cowboy dream

2013-02-18 @ 11:17:51
URL: http://cowboydreams.se
Postat av: david

Det du (man) ska tänka på är att det ska vara levande Jäst,som klarar sejigrovtarmutan att kolonisera sej 10 G Jästkultur dämpar PH sänkningen i grovtarmen även vid kraftig fodergiva (Stärkelse giva)Jag skulle ge 4,G per kilo kroppsvikt blir nånstans runt 2,3 kilo stärkelse vid samma utfodring, till häst runt 600 kilo. Tänk på att Jästen i fodertillskotten oftast är avdödad villket innebär att den förlorat sina egenskaper, då är det billigare och bättre att köpa samma Jäst som du har till bakning eller till vin. Jäkla djungel det där. Men behöver du inte ge så är det bättre att låta bli än att exprimentera i onödan. Ha en bra kväll. Hoppas få se bild på nya hästen snart :-)

Svar: ok, ja tack så mycket för ditt råd,, kanske bäst att avvakta lite med jästen, kan hon klara sig utan så kanske det är bättre? mvh
cowboy dream

2013-02-18 @ 16:50:10
Postat av: Tette

Raka inte när hästen börjat fälla, då har sommarpälsen börjat växa å då klipper du toppen av den så hon kommer se ut som en plyshkanin i sommar ;)

Svar: ja struntar i d då :) tycker bara så synd om henne att ha alla dessa lösa hårstrån över hela kroppen :)
cowboy dream

2013-02-19 @ 08:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0