Banta! Hur göra, vad göra? Rätt eller fel??

Jag är 1.62cm lång och väger 59-60 kg. Jag är väll inte direkt jätte fet, men önskar gå tillbaka till min vanliga vikt som brukade ligga på en 52-54 kg. Det är väll ganska lagom för mig??
Finns ju tusen tillväga gångs sätt för att gå ner i vikt....och vilda disskusioner om vad som är rätt och fel.
Personligen tror jag helt enkelt att träning är nr 1, sen kan man därtill lägga upp en vettig kost. Utan att för den delen banta eller lägga allt gott på hyllan. Att köpa sån där diet kost som ersättningsmåldrycker som smakar skit tror ja inte ett ögonblick på!
kostar bara grymt massor av pengar och smakar ju inte alls gott.funkar nog lika effektivt att äta en vanlig klar soppa som är god och gjord på färska råvaror och 100 % nyttigare!
Det jag oxå tror kan hjälpa en heldel är ju att äta ofta i små portioner, nåt gott ibland tycker jag oxå man kan unna sig, men bara man tränar regelbundet så tror ja man kan stoppa i sig vad man vill fast i rimliga mängder.
Alltså tror jag inte riktigt på att BANTA, utan mer att man ändrar lite på sin livsstil.

Vill man snabbt gå ner i vikt kan man ju ta till nån rejäl diet, men tror då oxå att man får räkna med att man går upp lika fort igen då man avslutar med den dieten.

Jag vet ju vad jag gör för fel, så jag tror ja kan rätta till det lite, så går jag nog ner i vikt,,,,men det svåra för mig är DISCIPLINEN!! Men jag har lite hopp om att ja ska kunna fixa det, eftersom jag nu har fixat att vara rökfri i snart 1 månad nu!! :D

Idag och sen flera år tillbaka har mina matvanor sett ut som följande:
 frukost: kaffe
lunch: inget
middag: jätteportionen hubert!!
Sen dricker jag kanske 10 koppar kaffe under dagen och kanske 1 glas vanlig dricka, oftast vatten till middagen....
Verkligen heeelt fel kostvanor!! I know!!

Hu´r som helst..så tänkte jag ändra först och främst på hur många gånger ja ska äta om dagen, då tänkte jag att jag åtminstånde borde äta 4 gånger/dag helst 5 gånger.
Jag ska skippa att äta så mycket bröd, istället till tex frukost kan ja ta ett kokt ägg, tonfiskröra eller något sånt.
Sen nåt lätt innan lunch, frukt eller grönsak tex, sen en liten eller vanlig portion tillagad mat till lunch.
Till mellanmål kan man ta något lätt igen, ägg, tonfisk, grönsak, varma koppen, nåt sånt. Och till middag en vanlig portion tilllagad mat.
På det här sättet tror jag oxå att sötsuget och tröttheten minskar.
Sen förutom träningen ja har med både hästar och hundar så borde jag nog springa , styrketräna några gånger i veckan.

Tjatet om tonfisk och ägg, är bara en personlig grej, tycker om det, det är nyttigt, gott och mättande.
Man kan ju såklart välja något annat om man inte diggar det.

Så vad tror ni om detta?? :D

Jag börjar på måndag och kör 1 mån, så får vi se om det hjälpt något! Jag ska väga in mig på måndag och skriver ner det här sen så får ni en slutvikt om 4 veckor. OKEY???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0