Last Tränat hästar

Lasttränade surprice och solvind.
Började med surprice, hon gick rätt in i transporten , så D va ingen konst, precis vad jag förväntade mig av henne.

Sen var det solvinds tur, hon går på typ halvvägs, sen kastar hon sig bakåt å stegrar sig, då backade ja upp henne rejält varje gång, sen gick hon in så långt att ja la genomslaget ett varv runt frambommen, D tog typ en halvsekund då hon kände hon satt fast till att hon kastade ut sig med all kraft, med mina händer fast i repet å , repet blev minst 1 meter längre, mina händer kändes typ över körda, men efter den gången kom hon in igen, men får panik så fort hon känner att grimskaftet spändes, så ja pratade lugnt å släppte på grimskaftet, hon prövade då att kasta sig bakåt, men då hon märkte att repet inte spändes å ja stod lugnt kvar i transporten så klev hon frivilligt in igen utan att ja sa nåt, längre å längre stund stod hon kvar för varje Gång. När hon stod helt inne å va lugn en längre stund avslutade ja träningen med att säga åt henne att backa ut, gick jättebra å lugnt ut ur transporten utan kast å stegring.
Ja är nöjd för idag MEN det svåra är fortfarande kvar, att hon får panik då hon känner att hon sitter fast ...
Så hur ska ja träna bort den paniken å kunna stängs för bom och lucka utan att någon gör sig illa??
Tacksam för svar!
Kommentera gärna!


Kommentarer
Postat av: Tette

Kör henne lös!

Svar: är det inte farligt det då? :)
cowboy dream

2013-07-23 @ 22:43:26
Postat av: Therese

Kastar hon sig bakåt även om du hakar på bommen innan du sätter fast henne? Jag sätter aldrig fast dom innan jag har stängt baktill, utan drar bara grimskaftet runt bommen så jag kan hålla i det när jag går bak för att stänga, de få gånger jag följer med dom in.. Detta kräver visserligen att man bara kör en häst.

Svar: har inte hunnit få på bommen än så jag vet inte :)
cowboy dream

2013-07-23 @ 23:10:04
URL: http://sparrowhillranch.weebly.com
Postat av: Eva

Hm. Tror temat första lektionen blir lastning :) när skall vi börja?

Svar: När kan du? :)
cowboy dream

2013-07-24 @ 01:05:43
URL: http://cowboydreams.se
Postat av: Angela

Dom brukar lugna ned sig väldigt fort när bomen är på, då vet dom att dom inte kan göra något och brukar finna sig i situationen. Så gör i alla fall min Bunny, kunnde stegra sig och slänga sig runt som fan men blev lugn när hon var inpaketerad i transporten.

Svar: tjena! ja, om man väl får på bommen å kan stänga luckan osv står hon stilla vad ja vet, men det är ju just d där med att stänga för bommen som inte funkar nu, hon hinner kasta sig ut innan ja säger hej :/
cowboy dream

2013-07-24 @ 13:09:47
Postat av: Linnéa

Har precis lasttränat min nya häst. Han gick in i transporten utan problem men kastade sig sedan bakåt innan jag ens hunnit stänga där baki eller hunnit spänna fast honom.
Fick tips på hur jag skulle träna honom och nu lastar man honom på en minut utan problem! På detta sätt gjorde jag:
Använd ett långt ledrep eller longerlina, dra den runt bommen där framme och stå bredvid hästen utanför transporten och dra i linan lite så att hästen dras framåt in i transporten, så har man ett spö eller solsticka som man petar på baken på hästen så att den ska gå in. Se till att hästen kollar dit den ska och inte på allt annat runt ikring, Uppmärksamheten ska vara på transporten. När hästen går in så låt den bara stå där utan att något händer. Den kommer förmodligen backa ut direkt eller efter ett tag men då gör man bara om samma procedur om och om igen. Tillslut ledsnar den och då kan man själv backa ut hästen. Sen gör man om alltihop igen.
Detta funkade ASBRA för mig och som sagt min häst är hur lätt som helst att lasta nu. Kan göra det helt själv nu, lasta, stänga bakom honom o sen går jag bara fram och spänner fast honom efteråt.
Hoppas det går bra med Solvind! :)

Svar: tack så mycket för ditt tips! Låter som en vettig metod, tror ja ska pröva den!! :D tack!
cowboy dream

2013-07-25 @ 06:40:52
URL: http://akustisk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0