5 minuter i solen

ja sätter mig på bänken utanför en stund, i solen, vid första ögonblick känns allt välldigt stilla och tråkigt, men så när ja tänkte efter och såg mig omkring så finns det ändå mycket som händer runt omkring.

cyckeln framför  mig har punka, på båda däcken, det är en sån cyckel med "bock styre" den ser övergiven ut. Cyckeln brevid ligger och skräpar på marken, har troligen blåst omkull och sen blivit liggandes.

Myrorna kilar hastigt kors och tvärs över asfalten, dom ser förvirrade och planlösa ut, men dom har säkert mycket på gång, kanske ett bo som ska fixas eller mat som ska hämtas.

jag kollar upp och ut över parkeringen, mot vägen där utanför, på andra sidan vägen står en man och väntar på bussen. han bär på en ryggsäck.

Plötsligt hör jag motorcycklar komma, det hörs på accerlationen och motorn att det går jävligt snabbt. Jag hinner tänka, "tänk om dom skulle köra ihjäl sig i en sån fart" plötsligt dyker dom upp, men på motorn hör ja att dom sänker hastigheten innan dom än en gång accelererar upp igen och gasar på upp för backen mot haninge.

Då kommer en raggarbil, nypolerad och i glänsande crom från motsatt håll och glider förbi, ja kastar en blick mot mannen på busshållsplatsen,, han tittar också upp när han ser den glänsande bilen i all sin crom komma körandes förbi, mannen på busshållsplatsen följer uppmärksamt och drömmande raggarbilen med blicken tills den är utom synhåll, sen ställer han sig åter i "väntan på bussen ställnning" med sin ryggsäck hängandes på ena axeln. Jag undrar vad han tänkte på när han såg raggarbilen... hur det känns för han, som står där utan bil och måste vänta på en buss? Det är skillnad på folks liv och förutsättningar.

Jag tittar sen på min Dodge, den står där i solen, ja kollar under den oxå, för att se om kanske den läckt nå mer soppa, men det hade den inte, jag är nöjd med min Dodge tänker jag, den ser ju lite eländig ut, men den ÄR country.

Det kommer en fjäril flygandes förbi mig, där ja sitter på bänken,, en citronfjäril,  ja följer den med blicken där den flyger över gräsmattan, ja ser då hur grönt det blivit,  maskrosor lyser gula och gräset är tom nyklippt! Har det redan hunnit växa så mycket ute att man kan börja klippa gräs!?! tänker jag för mig själv..medans ja tar min radio och går in igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0