Hästjobb

För typ 13 år sen hade jag en dröm att jag skulle arbeta med hästar , jag såg inga hinder, fanns ju jobb överallt!!

Idag 13 år senare och 13 år utan hästjobb är jag inte lika säker längre.. Vart man än läser och kollar efter hästjobb ser man samma beundransvärda löne form: kost logi & fickpeng!

Det är ju inte klokt, man får oftast jobba som faan och får bo hos nån, få lite mat och 1 tusenlapp.!!

Det är oförskämt va dåligt, så synd att det ska behöva vara så! Ok att man kanske kan ta ett sånt "jobb" direkt efter skolan, då man kanske inte hunnit få allt stabilt i livet än, familj, hus m.m.

Då kan man ta ett sånt jobb som 19åring för att få mer KUNSKAP, men sen då?? Man kan ju inte leva på kost logi & fickpeng heela livet?!! Det är såå synd. Men visst det finns några få jobb här och var med en "riktig lön" men dom kryllar inte precis..

Jag jobbade en gång efter skoltiden i ett travstall utanför Rimbo, jag räknade ut min lön, ja där skulle ja få lön.. plus bensinpengar... lönen var 15 kr/ timmen, jag jobbade i knappt 1 månad, för sen hade jag inte råd att jobba där mer! Jag hade ju hus , hästar m.m. att betala där hemma.

Och visst, ja började säkert lite i fel ända, jag hade redan häst, kille osv redan när jag slutade skolan, så jag kunde helt enkelt inte ta ett kost och logi jobb, om jag nu inte skulle göra mig av med allt, men det var jag inte beredd på att göra, tror inte ja skulle göra det idag heller för ett kost och logi jobb.

Såg ett jobb som låg ute på hästnet eller ifall det var bukefalos, där skulle man få jobba för 50 kr / dag!!! PER DAG!!! Hur tänker dom då??? Då var det inte ens kost och logi med, utan ett heltidsjobb där du helt enkelt tjänade 50 spänn/ dag"!! Vadå oförskämt!!

Kan ju inte finnas nån vettig människa som tar ett sånt jobb, inte ens för kunskapens skull (handlade bara om in utsläpp, mockning och fodringar)

Så det här med hästjobb har jag gett upp lite, istället vill jag utbilda mig inom lantbruk, där har du, om än inte så värst bra löner men det är oftast en vanlig vit lön och mer seriöst arbete att vara anställd bonde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0